De Mobiele Surveillance, altijd in de buurt


Het is 15:30 uur op een zonovergoten donderdagmiddag begin augustus. De eerste surveillanten druppelen binnen en maken zich klaar voor hun dienst. Het overleg verloopt kort en soepel. Na een kopje koffie en een sigaretje in de zon gaan we op weg. Het wordt me snel duidelijk dat ik te maken heb met een team dat op elkaar is ingespeeld.

Wanneer u na een lange werkdag in de auto stapt om naar huis te gaan, draaien onze surveillanten de deuren achter u op slot. Tijdens deze brand- en sluitrondes worden alle ruimtes gecontroleerd of deze veilig zijn achter gelaten en op eventuele (ongewenste) aanwezigen.Caddy5

Snel ter plaatse

Bij het vallen van de avond doen de surveillanten hun rondes, vaak alleen. “Dat ik alleen op pad ga vind ik juist prettig”, vertelt Kay Gerberink, al vijf jaar surveillant bij RJ. “Doordat we vaak al langere tijd werkzaam zijn bij de opdrachtgever, kennen wij de bedrijven, zijn we bekend met de ruimtes en gaan pas weg wanneer alles veilig is voor de nacht”.

Het meedenken met de opdrachtgever hoort bij het vak. “We bellen niet bij het minste of geringste iemand uit bed voor een storing of probleem. We overleggen  altijd eerst of we het zelf kunnen oplossen. Wanneer er midden in de nacht is ingebroken, is er niet direct een glaszetter of slotenmaker voorhanden. In dat geval zorgen wij voor de bewaking van het pand voor de rest van de nacht. Achteraf merken wij dat dit soort kleine gebaren ontzettend gewaardeerd worden”.

“Tegelijk met de brand- en sluitrondes kan het zijn dat er een alarmmelding via de alarmcentrale binnen komt”, vertelt Kay. “We hebben onderling contact en de leidinggevende in surveillance wagen Caddy 1 beslist of hij zelf gaat of een collega stuurt die dichter bij de melding is. Doordat we altijd met meerdere voertuigen op de weg zitten kunnen we snel reageren op alarmmeldingen zijn we altijd binnen aanzienbare tijd ter plaatse. Vaak nog eerder dan de politie, omdat wij ook meer voertuigen op de weg hebben dan zij”.Caddy4

Even schrikken

In de meeste gevallen komt een surveillant geen gekke dingen tegen. “De meeste meldingen zijn loos, een storing in het systeem of een spin voor de bewegingsdetector. Toch zijn we er niet voor de keren dat er niets aan de hand is, maar juist voor die ene keer dat er wél wat aan de hand is. Dat maakt elke dienst anders, want je weet nooit wat je tegen komt”.

Vervelende ervaringen heeft Kay nooit gehad. “Al is het wel schrikken wanneer er iemand 50 jaar is geworden en wij bij een opdrachtgever een Abraham of Sara in een stoel zien zitten”.

“Het is ons doel om onze opdrachtgevers met een gerust hart naar huis te laten gaan. Dat, wanneer zij een raam zijn vergeten te sluiten of ’s nachts ongewenst bezoek krijgen, wij er zijn om een oogje in het zeil te houden en kordaat op te treden, mocht dit nodig zijn”. Bij het vallen van de avond, in het holst van de nacht en bij het zien van de eerste ochtend zonnestralen.

Aan het einde van de dienst wordt er kort geëvalueerd. Zijn er nog zaken die opvielen? Situaties die anders waren dan normaal? Het wordt gerapporteerd en gecommuniceerd met de opdrachtgever. “We laten niks aan het toeval over”, concludeert Kay vastberaden.

En dat gebeurt ook niet. Zij kijken heel anders naar een pand dan u en ik. En dat is precies de reden dat de surveillanten al jaren zorgen voor een veilig gevoel.Caddy3

 

Bel RJ Security Safety

(0)88 434 99 04

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief