Persoonsalarmering

Het aantal alleenwerkers in Nederland stijgt. Je bent alleenwerker als je werkzaamheden uitvoert zonder de directe nabijheid van collega’s, klanten of andere mensen. Het gaat dus om mensen die in geval van nood, niet direct iemand anders kan bereiken. Mensen die alleen werken lopen niet per sé meer risico op een noodsituatie, wel is het risico veel groter omdat het lang kan duren voor iemand in de gaten heeft wat er precies aan de hand is. Werkgevers zijn verplicht om een alleenwerker te voorzien van adequate hulpmiddelen om alarm te slaan.

Persoonsalarmering is zo’n hulpmiddel. Het is een slimme combinatie van mens en techniek die de gebruiker rust geeft. In elke situatie ervan op aan kunnen dat hulp snel onderweg is. Op verschillende manieren kan het apparaat bijstaan in het slaan van alarm. Iemand drukt op de paniekknop, het apparaat detecteert inactiviteit of het voelt wanneer iemand valt.

De toepassing van de techniek

Persoonsalarmering kan op verschillende manieren worden toegepast. Een app op uw telefoon of een knop die om je nek hangt, alles is mogelijk. Op het gebied van techniek maakt het niet veel uit hoe het signaal bij onze servicecentrale terecht komt.

Situatie 1: Actief drukken. ik heb hulp nodig. Onze servicecentrale krijgt een noodmelding. Middels een pop-up kijken wij op uw cliëntkaart en handelen naar de met u vooraf bepaalde protocollen. Wij kunnen onze Mobiele Surveillance sturen of direct de hulpdiensten inschakelen.

Situatie 2: Een inactiefmelding. Vooraf is er afgesproken dat een gebruiker zich elke 20 minuten meld. Elke 20 minuten klinkt er een luide toon en de gebruiker dient de toon handmatig af te zetten. Hij ‘meld’ zich. Wanneer er na 30 seconden geen reactie volgt, wordt er direct een spraakverbinding met onze servicecentrale gelegd zodat onze servicemedewerker de situatie kan inschatten. Volgens protocol wordt er vervolgens gehandeld.

Situatie 3: De valmelding. Het apparaat voelt dat de gebruiker is gevallen. Direct wordt er een spraakverbinding gelegd met apparaat om te verifiëren wat de precieze situatie is. Mocht onze servicemedewerker geen contact krijgen, worden direct hulpdiensten ingeschakeld.

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief